Zoeken in deze blog

zaterdag 25 augustus 2018

Eglise Saints-Gervais-et-Protais te Vinay (Marne 51)

Eglise Saints-Gervais-et-Protais 
te Vinay














Bijlagen.

Église Saint-Sulpice te Chémery-sur-Bar; Chémery-Chéhéry (Ardennes 08)

Église Saint-Sulpice 
te Chémery-sur-Bar; 
Chémery-Chéhéry

Geschiedenis.

In de 13de eeuw wordt de parochie eigendom van de heren van Coucy, Jacques I van Coucy die onder koning Frans I dient wordt in 1549 onthoofd op beschuldiging dat hij Boulogne aan de Engelsen zou overgedragen hebben.  Later wordt hij in ere hersteld door een decreet van Hendrik II.
Zijn zoon Jacques II van Coucy en zijn dochters, Guillemette en Louise maken van het bestaande kasteel te Chémery, hun verblijfplaats.  Een gedeelte van de familie van Coucy vindt men terug in de kerk.  Zij lieten meestal hun lichaam te Vervins of te Solre-le-Château begraven en hun hart te Chémery. 
Als men rondwandelt in de kerk van het schip naar het transept kan men onderaan de trappen van het transept, het graf terugvinden van een kapitein van het kasteel die diende onder Jacques II van Coucy, vervolgens onder Guillemette van Coucy, gestorven in 1619.  Verschillende grafstenen waaronder deze van Guillemette zijn overdekt met een stal.  Maar tov het koor kan men de aanwezigheid van 6 grafstenen terugvinden waaronder deze van Louise van Coucy, zuster van Guillemette, en gestorven in 1591.
Tijdens de Revolutie in 1789 verkrijgt de kerk van Chémery-sur-Bar een deel van het religieuze meubilair van Chartreuse du Mont-Dieu, als gevolg van de uitdrijving van de monniken uit dit klooster en zijn verkoop als nationaal goed.  Zo vindt men er stallen in hout terug, houtwerk en het hoofdaltaar.


Het gebouw werd als historisch monument erkent in 1920.

Beschrijving.
Bij de kerk van Chémery-sur-Bar hoort het torenportaal en het ingangsportaal nog tot de resterende Romaanse gedeelten.




Het schip heeft een plafond als overwelving waarbij de vierkante pijlers met gemoluurde en versierde imposten, het schip van de zijbeuken scheidt.  Op de pijlers rusten grote rondbogen.
Andere Romaanse elementen vind men eveneens terug in de lage gedeelten van het koor en het transept.


Bronnen.
- Anne Prache in Champagne Romane; Editions Zodiaque, "La Nuit des Temps 55"; Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1983.


- Hubert Collin in Les églises rurales romanes du pays de Reims et des Ardennes, Société d'Etudes Ardennaises, Charleville-Mézières 1974.

Église Sainte-Claire te Hagnicourt (Ardennes 08)

Église Sainte-Claire 
te Hagnicourt


Beschrijving.
De kerk werd vermeld in een prebendenregister in de 14de eeuw en was toen onder het patronaat van Saint-Clet en niet Sainte-Claire.
In 1911 werd zij ingeschreven als historisch monument.


Voor de Romaanse gedeelten dateert de kerk van de 12de eeuw.  Het westelijke portaal houdt in het bijzonder een archivolt in met heel sober lijstwerk en die kenmerkend zijn voor de Romaanse kerken in het diocees van Reims.  Drie voetringen in rondboog rusten op colonnetten in terugval samengesteld.  De kapitelen zijn versierd met wijd gebladerte met krullen die zich aan de hoeken van het kapiteellichaam beëindigen.




Het gebouw is samengesteld uit een schip zonder zijbeuken.  Het koor met vijf wanden is doorbroken met vijf vensters.  Een transept aan de rechterzijde wordt doorbroken met twee spitsboogvensters met twee tussendelen. 
De lage gedeelten van de muren van het schip zijn waarschijnlijk Romaans.  Als gevolg van de afbraak van de zijbeuken zijn de grote boogreeksen dichtgemetseld.




Bronnen.
- Anne Prache in Champagne Romane; Editions Zodiaque, "La Nuit des Temps 55""; Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1983.

- Hubert Collin in Les églises rurales romanes du pays de Reims et des Ardennes, Société d'Etudes Ardennaises, Charleville-Mézières 1974.

vrijdag 24 augustus 2018

Église Sainte-Catherine te Alland'Huy (Ardennes 08)

Église Sainte-Catherine 
te Alland'Huy

Beschrijving.
De Romaanse gedeelten van de kerk te Alland'Huy dateren van het einde van de 12de eeuw.
Bovenaan de kruising van het transept verheft zich een mooie vierkante klokkentoren die zich opent met dubbele paarsgewijze bogen, in rondboog met 2 cilinders.



Het westelijke portaal gevormd met 3 gordingen in een gebroken rondboog en rusten op colonnetten met kapitelen versierd met opgerold gebladerte, is samengesteld in uitstek.  Bovenaan dit geheel bevindt zich een archivolt met palmetten, analoog met deze van de grote boogreeksen.  Het timpaan is onversierd.  Een venster domineert het portaal met daarboven een boog gedragen door 2 colonnetten.








Het schip bestaat uit grote gebroken boogreeksen die omgordt zijn met voetringen met daarboven archivolten met palmetten.  De kruisvormige pijlers ontvangen in iedere hoek gevormd door de kruisarmen, een colonnet met een kapiteel van gebladerte.  Elk van hen ontvangt de terugval van de voetringen door de tussenkomst van een dekstuk als impost die rond de pijler loopt.
Het gewelf van de 19de eeuw heeft een plafond vervangen welk nog steeds aanwezig is in de zijbeuken.
Het Romaanse geheel zou dateren van het einde van de 12de eeuw.

Bronnen.
- Anne Prache in Champagne Romane; Editions Zodiaque, "La Nuit des Temps 55", Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1983.
- Hubert Collin in Les églises rurales romanes du pays de Reims et des Ardennes, Société d'Etudes Ardennaises, Charleville-Mézières 1974.


Bijlagen.

Eglise Notre-Dame te Malmy; Chemery-Chégéry (Ardennes 08)

Eglise Notre-Dame
 te Malmy; Chemery-Chégéry

Beschrijving.
De oude parochiekerk te Malmy behoort tot één van de bijzonderste kerken door zijn perfectie.  
De kerk wordt omgeven door een oud kerkhof temidden van velden en is samengesteld uit een zware, vierkante toren op de kruising van het verdwenen transept.


Men bemerkt een vlak kooreinde doorbroken van 3 vensters die het koor van licht voorzien.


Onder het dak van leistenen die de toren en het koor beschermen, bemerkt men de gootklos met modillons gebeeldhouwd met strepen in steen.  De 3 paarsgewijze bogen van de klokkentoren bestaat uit dubbele vensters door een zuiltje gescheiden.



Aan de zijden van een venster, loodrecht op de klokkentoren vindt men maskers terug, met hun grote ogen klaar om de duivel te verjagen.  Het is tevens het oudste gedeelte van de kerk.


Aan de westelijke gevel versiert een kruis het timpaan.  De personages aan beide zijden zijn praktisch onherkenbaar.  Een onregelmatige boog met gebladerte gegraveerd, loopt hierboven.




De gehistoriseerde kapitelen stellen rechts 3 honden voor met daaronder een bisschop met zijn kruis.  Rechts biedt Eva de appel aan Adam aan.



Onder de kruising van het transept bemerkt men een mooie gewelfsleutel die een bloem voorstelt.  De kapitelen van de 4 vierkante pijlers zijn gebeeldhouwd met mooie vegetarische motieven.  Op het niveau van het koor bevindt zich dezelfde gewelfsleutel met dezelfde gebeeldhouwde versieringen.  Dit gedeelte zou dateren van de 13de eeuw.

Bron.
- Anne Prache in Champagne romane; Editions Zodiaque, 'la Nuit des Temps 55'; Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1983.

Bijlagen.

donderdag 23 augustus 2018

Eglise Saint-Remi te Cheveuges (Ardennes 08)

Eglise Saint-Remi 
te Cheveuges

Beschrijving.
De kerk van Cheveuges had oorspronkelijk een defensief karakter.  De twee zware steunberen, verenigd onder een cirkel dat een relatief smalle deur omkaderd.  In het midden bevindt er zich een opening die dienst deed als schietgat die om ongewenste bezoekers te weren.  Achter deze dikke muren zochten de bewoners van het dorp, met hun dieren, bescherming, bij gevaar. 


De gevel is gedomineerd door een ongeveer driehoekig fronton met daarin een kruis van steen.  In het midden bevond er zich aanvankelijk een nis waarschijnlijk om het beeld van de heilige Remi te herbergen. 


Een Byzantijns kruis aan zijn uiteinden verbreed, figureert in het midden van het timpaan.  Zij wordt door een sokkel gedragen en is omgord door een versiering van kabelmotief en gestileerde figuren als de zon en de maan.  Het geheel in rondboog, is met 13 stralen in een stralenkrans versierd, voorstellend Christus en de 12 apostelen.


Het portaal ondersteunend het timpaan, houdt aan beide zijden, zuilen in, versierd met versierde kapitelen van geometrische ontwerpen, zoals bij de vroegromaanse kunst.



De vierkante klokkentoren verbaast door zijn massieve afmetingen met 8 meter aan iedere zijde en een hoogte van 25 meter.  Men bemerkt er de vier drielobbige vensters en de grote gotische venster zien.  De toren heeft een defensief karakter en zou dateren van de 13de eeuw.


Het schip houdt vier vierkante pijlers in, en een dakgoot lichtjes gebroken in omvang.  Het schip heeft een lengte van 14 meter bij een breedte van 3 meter.  Zij behoort toe aan de overgangsperiode van het romaans naar de gotische periode.



Bronnen.
- Anne Prache in Champagne Romane; Editions Zodiaque, 'la Nuit des Temps 55'; Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1983.

Bijlagen.