Zoeken in deze blog

zaterdag 3 augustus 2024

Église de la Sainte-Trinité te Autry-Issards (Allier 03)

Eglise de la Sainte-Trinité 
te Autry-Issards








Beschrijving.
De kerk Sainte-Trinité beschrijft een heel eenvoudig plan met een schip van 3 traveeën overwelfd met een gebroken tongewelf, een koor dat overwelfd is met een halfkoepel en vergezeld van 2 absidiolen waarvan deze rechts zijn structuur en graatgewelf.  Het is eveneens op de rechter travee van deze absidiool dat zich de mooie vierkante klokkentoren verheft.  Deze bestaat uit 2 verdiepingen waarbij de eerste verdieping op iedere zijde is versierd met 3 naakte mijterbogen die gedragen worden door colonnetten.  De tweede verdieping wordt opengewerkt met 2 openingen onder een gemeenschappelijke rondboog.  De spits in steen is van een latere periode.









De gordingen van het schip vallen op iedere zijde terug op gegroefde pijlers met kapitelen gebeeldhouwd met bladeren en palmetten.  Aan de zijmuren schrijven zich grote gebroken bogen in versneden door een boogreeks in rondboog en onder elk van deze is een nauw venster doorbroken.



















Het portaal opent zich tussen 2 zware platte steunberen in een massieve puntgevel dat rust op korte en brede gegroefde pijlers waarbij de grote kapitelen terzelfdertijd de archivolt in rondboog ontvangen.  De archivolt wordt onderlijnd door een rij van staafvormige kanteelversiering.  Een doorlopende voetring voegt zich tussen de eerste booglijst en het timpaan.






Het linteel dat een versiering heeft met dammotief en overlappingen, draagt eveneens een stralenkrans in amandelvorm waarin de Christus is verdwenen en dat door 2 aartsengelen wordt gedragen in een onstuimige beweging.  Achter hen maken zich kleine rondbogen los met colonnetten waaronder een lamp bengelt.  Een nisgewelf in een gesloten mijtervorm staat bovenaan de amandel en omsluit de inscriptie : + PENAS REDDO MALIS PREMIA DONO BONIS, herinnerend dat Christus ook de oppermachtige rechter is.  Op het linteel bemerkt men de zin : CVNCTA DEVS FECI HOMO FACTVS CVNCTA REFECI +, onderlijnt hier de identiteit van het goddelijke Bouwwerk en deze van God die de mens heeft geschapen.  Andere inscripties duiden elk van de aartsengelen aan : MICAEL, RAFAEL, en geven de naam van de auteur van dit bekoorlijk ontwerp : NATALIS ME FECIT - Noël heeft dit gemaakt.  De invloed uit de Auvergne en meer bepaald het portaal van Sainte-Foy van Conques, is hier heel duidelijk.














Bron.
Jean Dupont in Nivernais-Bourbonnais roman; Editions de Zodiaque; "la Nuit des Temps 45"; Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1976.


Bijlagen.

Geen opmerkingen: