Zoeken in deze blog

woensdag 25 juli 2018

Église Saint-Pierre te Arnac-Pompadour (Corrèze 19)

Église Saint-Pierre 
te Arnac-Pompadour

Beschrijving.
Guy, heer van Lastours, bouwde in 1028 een kerk voor de monniken die kwamen van Saint-Martial te Limoges.  Deze ontvreemdden te Sarlat de relieken van de heilige Paradoux en een meer belangrijke constructie werd op het einde van de 11de eeuw of begin 12de eeuw opgericht.
In de 13de eeuw herdeed men de gevel, verhoogde men de apsis en overwelfde men deze met ribben, en het schip dat aanvankelijk enkel overwelfd was met een houten zoldering.  Het monasterium dat reeds in de 14de eeuw in verval geraakte, werd met Saint-Martial te Limoges in 1763 verenigd.






De kerk bestaat uit een schip met 3 traveeën, een transept met absidiolen en een klaverbladvormig kooreinde zoals te Vigeois en Solignac, Souillac en Cahors met 3 kapellen waarbij deze in het midden groter is.  De kruisbeuken zijn overwelfd met een gebroken tongewelf.  



De absidiolen hebben hun Romaanse halfkoepel behouden.  Zij bezitten een gebroken ingangsboog met 2 cilinders op zuilen met naakte kapitelen en een schuin afgewerkt dekstuk.  Eveneens een rondboog met een sokkel en colonnetten met naakte kapitelen onder een band en een schuin afgewerkt, dun dekstuk.  In de as vindt men 3 vensters terug en bij deze van de noordelijke kruisbeuk één enkele.  In de booglijst is er één voetring maar nog zijn afbakening, nog zijn diameter komen overeen met de colonnetten.  De dekstukken zijn zwaar en verschillende kapitelen in kalksteen zijn er gebeeldhouwd.














De muren van het schip zijn versterkt geweest met een ontlastingsboog en voorzien zoals bij de ingang van het koor met halve colonnetten met steunpijlers.  Hier is de stijl meer gevorderd zoals dekstukken met een dubbele aanloop, met een zware kwartronde profiellijst in de westelijke traveeën.  De kapitelen zijn gebeeldhouwd zoals met een man tussen 2 leeuwen, ineengestrengelde leeuwen, heiligen in glorie, de Heropstanding van de heilige Austriclinus door de heilige Martial en waarschijnlijk ook het verhaal van Zacharius.  De gehistoriseerde kapitelen, wat heel zeldzaam is in de Limousin, groeperen zich vooral in deze zone van de Corrèze die meer in contact stond met de pelgrimsroute en de ateliers uit de Languedoc zoals met Brive, Lubersac en Sainte-Fortunade.









De verhoudingen aan de buitenzijde zijn afwisselend door de verheffing van de muren welke diepgaand gerestaureerd zijn.  De bekroning van de kapellen in maatstenen en versierd met boogreeksen op platte steunberen, evenals de naakte vensters, de nauwe steunberen op de hoeken en in het midden van de transeptgevels of zoals deze ten noorden van het schip, dragen de kenmerken van de 11de eeuw.






De elegante westelijke gevel is typisch voor de beginperiode van de Gotische kunst in de Limousin.



Bronnen.
- Jean Maury in Limousin Roman ; La Nuit des Temps 11, Editions Zodiaque, Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1974.
Marie Madelein Macary in Sculpture romane en bas Limousin; Pierre Fanlac, Périgueux 1966.

Bijlagen.

Geen opmerkingen: