Eglise Saint-Barthélemy
te Fleury-la-Montagne
Beschrijving.
De kerk van Fleury-le-Montagne heeft van de romaanse periode het koor, de apsis, de klokkentoren en het westelijke portaal bewaard. Zij is geplaatst onder het patronaat van Saint-Barthélemy.
De oorsprong van de naam van Fleury is onzeker. De kerk werd in de 18de en 19de eeuw diepgaand gewijzigd. In de jaren 1780 heeft een Italiaanse pleisteraar het koor en de kapellen in een barokke stijl versierd, wat heel uitzonderlijk is in de streek van de Brionnais. Vanaf 1814 was het schip te klein geworden om het groeiend aantal gelovigen te ontvangen en heeft men vooreerst het gebouw naar het westen uitgebreid en vervolgens verbreed met de toevoeging van zijbeuken. In dezelfde periode werd aan de klokkentoren een achthoekige torenspits toegevoegd.
De kerk omvat nu een hoofdbeuk van 5 traveeën geflankeerd van 2 zijbeuken en nu overdekt met een vlak plafond. Het schip staat in verbinding met de zijbeuken door de grote boogreeksen die terugvallen op de ronde pijlers versierd met basissen en kapitelen in de klassieke stijl. Het schip verlengt zich door een koortravee onder de klokkentoren en opnieuw overdekt met een gewelf in baksteen dat de oorspronkelijke koepel op trompen verbergt.
Het koor verlengt zich door een halfronde apsis omringd met dikke muren uit de romaanse periode, verlicht door 3 inspringende rondbogen en overwelfd met een halfkoepel.
Twee gehistoriseerde maar verminkte kapitelen zijn bij het portaal geplaatst. Deze stellen een scene met een weegschaal en een offerande voor.
Aan de buitenzijde zijn de romaanse gedeelten beter zichtbaar en onderscheiden zich duidelijker van de gereconstrueerde delen uit de 19de eeuw.
De klokkentoren is alhoewel diepgaand gerestaureerd, duidelijk in de romaanse stijl. Op de 2 bovenste verdiepingen zijn de rondbogen gescheiden door fijne colonnetten met gebeeldhouwde kapitelen.
De voornaamste versiering van de kerk is het westelijke portaal waarbij het gebeeldhouwde timpaan is omkaderd door een boogring die terugvalt op de 2 colonnetten met gehistoriseerde kapitelen.
Op de kapitelen ontdekt men links musicerende dieren met links een bok en een ezel op hun citar en harp, rechts een scene van een gevecht tussen een gewapende ridder en een monsterlijk dier.
Op het timpaan is Christus in glorie voorgesteld in een mandorla terwijl op het linteel de scene wordt voorgesteld van de 3 koningen die het Kind aanbidden. De 2 versierde wielen met kanteelversiering zijn een symbool van de beweging en de kosmische totaliteit. Het andere rechts herbergt de Maagd met het Kind.
Bijlagen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten