Zoeken in deze blog

vrijdag 27 april 2018

Église Saint-Médard-et-Saint-Gildard te Lhuys (Aisne 02)

Église Saint-Médard-et-Saint-Gildard
te Lhuys



























Bijlagen.

Eglise de la Nativité-de-la-Sainte-Vierge te La Flamengrie (Aisne 02)

Eglise de la Nativité-de-la-Sainte-Vierge
te La Flamengrie











Bijlagen.

Eglise Saint-Corneille et Saint-Cyprien te Hary (Aisne 02)

Eglise Saint-Corneille et Saint-Cyprien
te Hary






Bijlagen.

Église Saint-Rémi te Grandlup-et-Fay (Aisne 02)

Église Saint-Rémi
te Grandlup-et-Fay







Bijlagen.

Eglise Saint-Jean-Baptiste te Versigny (Aisne 02)

Eglise Saint-Martin 
te Versigny

Beschrijving.
De kerk van Versigny is samengesteld uit een schip geflankeerd van zijbeuken, een transept met op de kruising een vieringtoren en een koor met polygonaal kooreinde.  Het geheel is het resultaat van 3 grote constructie- en restauratiecampagnes als men er de heropbouw van de klokkentoren na WO I bijrekent.  De 1ste had plaats in de 12de eeuw, de volgende gaat terug tot het einde van de 15de of begin 16de eeuw, en de laatste in de vorige eeuw.



Zoals bij talrijke Romaanse kerken in de Aisne behoort deze kerk tot dezelfde reeks als deze van Remies, Saint-Aubin of Merlieux, en heeft zij verschillende versterkingswerken ondergaan die de buitense aankleding zichtbaar heeft gewijzigd, vooral dan aan het westelijk gedeelte.  Men rekent hierbij de oprichting van een sacristie, de reconstructie van de zijbeuken, de hernemingen van het westelijk deel en de talrijke hernemingen van het metselwerk van het ganse gebouw.
Het schip, het transept en het koor hebben daarentegen bijna hun gehele originaliteit behouden.  Het schip en het transept vormen een homogeen geheel door hun gelijktijdige oprichting.  De gootklossen en het hieronder lopende bandwerk zijn versierd met mouwstrepen aan de noordelijke zijde van het schip.  De staafvormige kanteelversiering aan de zuidelijke arm van het transept en het gestileerd gebladerte aan de noordelijke arm van het transept.  Het gaat hierbij om een versiering dat behoort tot het einde  van de 11de eeuw en nog steeds gebruikt werd tot het midden van de volgende eeuw.








Het geplafonneerde schip van het basicale type stelt 4 traveeën en 2 verdiepingen voor.  De grote boogreeksen van het schip, alsook deze van het transept, zijn in rondboog en met een eenvoudige, niet versierde cilinder.  Zij steunen zich op de rechthoekige pijlers die van imposten voorzien zijn.  De hoge rondboogvensters zijn gesitueerd in de as van de boogreeksen.  Deze samenstellingen zijn eveneens klassiek in de streek, gedurende deze periode.
De datering is bevestigd door het herstel in zijn originele staat van het oorspronkelijke kerkplan.  De aanwezigheid van de boogreeksen aan de oostelijke zijde van het transept, laat de aanwezigheid veronderstellen van kapel waarschijnlijk in halfkoepel en geopend op elk van de transeptarmen.  Deze kapellen moesten waarschijnlijk een apsis van hetzelfde plan invullen.  Nu zijn deze vervangen door een flamboyant kooreinde.  De kerk van Versigny stelde een kerk voor van hetzelfde plan als het merendeel van de kerken in de streek van Laôn en zou dateren van de 1ste helft van de 12de eeuw.
Einde 15de eeuw werd het koor gewijzigd en heeft alle kenmerken van deze stijl.  Samengesteld uit een rechte travee met polygonaal kooreinde, wordt deze verlicht door 5 uitgestrekte bogen waarvan er 4 versierd zijn met een flamoyante boogvulling.  De boog in het midden is van het type met een straalsgewijze opvulling.  Het koor wordt overdekt met een ribgewelf en verbindingstakken.  De half bolvormige steunen zijn versierd met kapitelen.



Uitgezonderd een doopvont, bezit de kerk van Versigny geen enkel meubilair dat teruggaat tot de middeleeuwen.

Bron.
- Anne Prache in Île-de-France romane; Editions Zodiaque, "la Nuit des Temps 60"; Abbaye Sainte-Marie de la Pierre-qui-Vire 1983.

Bijlagen.